Sesungguhnya saya cuba untuk membuat setiap P & P saya menarik dengan membuat aktiviti dan eksperimen yang berpusatkan murid.Ternyata pendekatan ini sangat berkesan,tetapi adakah kita mampu menjalankanya setiap kali dalam P & P kita...tetapi itulah yang saya lakukan selama ini,setiap kali waktu Sains,P & P saya lebih kepada aktiviti murid dan ternyata ianya sangat berkesan dimana murid terus membina pegetahuan yang baru dan betul dengan dibimbing oleh guru mereka.
1.
Tajuk : Menyiasat persaingan anak benih
2.
1.
Tajuk : Mengkaji kelajuan
2.
1.
Tajuk : Litar siri dan litar selari.
2.
3.
1.
Tajuk : Menyiasat kedudukan bayang - bayang.
2.
3.
1.
Tajuk : Cara membaca suhu
1.
Tajuk : Menyiasat Asid dan Alkali
2.
Aktiviti membina Litar bersiri dan litar selari
Itu adalah antara aktiviti dan eksperimen yang telah saya lakukan dengan menggunakan pendekatan Inkuiri - Penemuan.Ternyata sekali hasilnya sangatlah berkesan dan berbaloi apabila murid-murid berjaya mengalami dan membina sendiri pengetahuan mereka dengan dibimbing oleh guru.Murid - murid ini sebenarnya mempunyai bakat yang harus dicungkil untuk kita mengetahui kebolehan mereka yang sebenarnya.Jadi,kepada rakan -rakan guru Sains,semoga kita didik dan sarankan kepada anak-anak murid kita bahawa pembelajaran Sains ini sebenarnya sangat menarik jika ia disertakan dengan aktivti-aktiviti yang menarik seperti ini dan saya percaya dengan pendekatan hands on ini ,murid-murid akan lebih mendapat ilmu yang berguna dan juga pengalaman baru bagi mereka.Jadi,cungkillah bakat mereka dalam bidang ilmu selain kita cungkil bakat mereka dalam bidang hiburan semata-mata..
Ianya satu hanya perkongsian untuk guru - guru sains dan juga kepada semua rakan guru..sekian..Terima kasih
No comments:
Post a Comment